راهنمای خرید جواهرات

فیروزه | زمرد | یاقوت

خرید انگشتر نقره مردانه دست ساز


راهنمای خرید جواهرات

ا

اما وقتی به سراغ خرید جواهرات برویم کار خیلی مشکل می شود. اینجاست که فقط وزن طلا نیست ، نوع جواهر ، وزن جواهر ، شکل تراش ، اندازه و رنگ آن هم بسیار مهم می شود.
سنگهای رایج در بازار ایران به شرح الماس (به اسم رایج برلیان) ، زمرد (سبز) ، یاقوت سرخ ، یاقوت کبود (آبی-مشکی) ، توپاز (آبی آسمانی-طلایی) می باشند.


انواع سنگ های قیمتی:


در شرایط مساوی (از لحاظ خلوص ، شکل ، اندازه و کیفیت سنگ) ، قیمت سنگها را به ترتیب زیر تخمین بزنید (از زیاد به کم) :
1- الماس (به اسم رایج برلیان)
2- زمرد (سبز)
3- یاقوت سرخ
4- یاقوت کبود (آبی-مشکی)
5- توپاز (آبی آسمانی-طلایی)
6- فیروزه
7- عقیق
سمت چپ مجموعه جواهرات Fiorever ، سمت راست عطر گل رز Goldea Blossom Delight

وزن جواهرات:
واحد سنجش وزن جواهرات قیرات (carat) می باشد. این عددی است که معمولا مغازه دار به شما نمی گوید. اگر یک سرویس جواهر بخرید ، معمولا به هر تکه آن یک اتکت کاغذی کوچک وصل می باشد. روی آنها نوع سنگ و وزن آن به قیرات به صورت یک عدد ممیز دار (ممیز در انگلیسی با نقطه نشان داده می شود) بیان شده است. نوع سنگ به اختصار با دو حرف نشان داده می شود. اگر اشتباه نکنم rd نشانه برلیان (تراش گرد الماس) و bg نشانه الماس تراش باگت (مستطیل) می باشد.
جمع اعداد را به دست آورید. اگر سنگ های روی کار برلیانهای خیلی ریز هستند ، به قولی خرده برلیان ، این عدد را در هر قیرات 200 هزار تومان ضرب کنید. اگر سنگها درشت تر و سفید هستند ، وزن جواهر را در 500 هزار تومان ضرب کنید. این اعداد تقریبی است و بسته به قیمت روز جواهرات متغیر می باشد اما می تواند تخمین خوبی از قیمت تقریبی سنگهای روی کار به شما بدهد.

شکل جواهر:

غیر از بحث زیبایی ، شکل جواهرات هم از لحاظ قیمت تراش فرق دارد هم از لحاظ اندازه سنگ. همانطور که در شکل میبینید ، به تراش گرد الماس ، برلیان گفته می شود. به طور کلی می توان در شرایط مساوی ، سنگها را به ترتیب قیمت زیر مرتب نمود (از زیاد به کم) :
1- مارکیز (برگ)
2- پرنس (مربع)
3- باگت (مستطیل دراز)
4- برلیان (گرد)
بقیه رو نمیدونم!

اندازه جواهر:
اندازه هر سنگ جواهر با واحد صوت بیان می شود. هر صوت یک صدم قیرات می باشد. سنگهای خیلی ریز برلیان ، حدود نیم صوت وزن دارند و سنگهای درشت تر حدود 2 الی 3 صوت. الماسی که وزن آن به قیرات برسد ، برای ما قابل خریدن نیست! 
به طور کلی برلیان (الماس برش گرد) ریزتر از سایر تراشهای سنگ میباشد و از این رو کلا ارزانتر است. (نسبت به تراشهای باگت و مارکیز). ضمنا یک سنگ 2 صوتی بیش از دو برابر یک سنگ یک صوتی قیمت دارد.


رنگ و خلوص جواهر:
در بازار الماسها را بر اساس رنگ به چند گروه تقسیم می کنند:
1- وایت (white) سنگ الماس سفید (بی رنگ)
2- تاپ لایت (Top Light) الماس تقریبا سفید. خیلی کم رنگ زردی دارد.
3- لایت (Light) الماسی که زردی آن محسوس است
4- براون (brown) الماسی که دیگر کاملا زرد یا قهوه ای است.

طبیعتا قیمت سنگها هم به ترتیب بالا می باشد. در تشخیص رنگ به چشمانتان تکیه کنید نه به حرف مغازه دار. مغازه دارها به سنگ زرد هم می گویند وایت !



می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 64

تاریخ انتشار: یک شنبه 10 فروردين 1399 ساعت: 20:28

برچسب ها : ,,,
نظر

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:










دوستان و همکاران

با مرجع گرافیک دوست شوید !

محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما تهران گراف قالب گراف
تمامی حقوق سایت و قالب برای((فیروزه | زمرد | یاقوت)) محفوظ می‌باشد و هرگونه سؤاستفاده و کپی برداری پیگرد قانونی دارد | کپی رایت ۲۰۱۳
طراحی و سئو: تهران گراف ترجمه: قالب گراف